فیس بوک پلیکان پرواز اینستاگرام پلیکان پرواز  پلیکان پرواز تلگرام

سفرنامه سنگاپور

پس از ماهها تحقیق و بررسی درباره سفر تابستانی مان به همراه همسرم تصمیم گرفتیم که تور سنگاپور را ترتیب دهیم

در ابتدا قصد داشتیم تور مالزی- سنگاپور را انتخاب کنیم اما چون زمان گشت و گذار در سنگاپور بسیار کم بود بنابراین منصرف شدیم. هرچند در آخر به این نتیجه رسیدیم که 7 شب هم برای سنگاپور کم بود ! بدین ترتیب از آژانس مسافرتی پلیکان پرواز آسیا تور 7 شب سنگاپور را در ماه جولای گرفتیم.

3 دلیل وجود داشت که ماه جولای را برای سفر به سنگاپور انتخاب کرده بودیم. اول این که تعطیلات مدرسه های سنگاپور تمام شده بود و اماکن توریستی و دیدنی مملوء از دانش آموزان نبود. دلیل دوم حراج بزرگ سنگاپور بود که کلیه فروشگاه ها و برندهای بین المللی تخفیفات عالی داشتند و دلیل آخر که مهمترین دلیل بود این است که در ماه جولای بارندگی سنگاپور بسیار کم بوده و آب و هوای بسیار خوبی دارد. البته دمای هوا در طول سال در سنگاپور متغیر نبوده و میانگین آن حدودا سی درجه سانتی گراد می باشد.

برای سفر به سنگاپور از 2 شیوه می توانید استفاده کنید. شیوه اول اینه که از پرواز مستقیم امارات یا قطری به سنگاپور استفاده کنید که نزدیک به 3 ساعت در دوحه یا دبی استاپ داره و بعد از 8 ساعت به سنگاپور می رسه و یا از پرواز ایرآسیا یا ماهان استفاده کنید. که باید ابتدا به کوالالامپور برید و بعد از اون با استفاده از هواپیما یا اتوبوس به سنگاپور برسید. این دو روش اختلاف قیمت زیادی داشتند به همین خاطر ما شیوه دوم را انتخاب کرده و تورمان را از آژانس مسافرتی پلیکان پرواز آسیا خریدیم.

کشور سنگاپور توی ایران سفارت نداره برای همین ویزاهای این کشور رو کارگزارهایی که تو مالزی هستند برای ایرانی ها تهیه می کنند. ما برای گرفتن ویزا اسکن صفحه اول پاسپورت به همراه عکس 3*4 رنگی رو تحویل داده بودیم. میتونید ویزاتون رو توی فرودگاه کوالالامپور دریافت کنید و یا با پرداخت هزینه پست تو ایران تحویل بگیرید.

پروازمان که ماهان بود ساعت ده و نیم شب در فرودگاه امام خمینی انجام شد. بین تهران و کوالالامپور 3 ساعت و نیم اختلاف ساعت وجود داره. پرواز ما حدود 8 ساعت زمان برد. بنابراین ساعت یه ربع به ده صبح بود که در کوالالامپور فرود آمدیم. فرودگاه جالبی بود. در ابتدا وارد فری شاپ شدیم. در فری شاپ با استفاده از ترن به قسمت دیگر فرودگاه رفتیم که باید بارهامون رو تحویل می گرفتیم و گذرنامه هامون رو چک می کردن. در این بخش از فرودگاه بودیم که یهو یادم اومد دوربینمون رو تو فرودگاه امام خمینی جا گذاشتیم !!

پس از آشنایی با لیدرمان به ما گفت که مسافر ها در کوالالامپور می مانند و فقط ما 2 نفر به سنگاپور می رویم. ویزای سنگاپور و بلیط اتوبوس را به ما تحویل دادند. به سمت ترمینال ترانسفرمان کردند تا با اتوبوس به سنگاپور برویم.

ساعت 2 ظهر اتوبوسمان به همراه 10 مسافر حرکت کرد. پس از زمان 2 ساعت برای استراحت و سرویس بهداشتی رفتن توقفی کوتاه کردیم و دوباره به راه افتادیم. ساعت 7 عصر بود که به مرز مالزی رسیدیم. باید پیاده می شدیم تا گذرنامه هامون رو مهر کنن و دوباره سوار می شدیم. پس از عبور از پل میان مالزی و سنگاپور برای گذشتن از گمرک سنگاپور به همراه وسایلمان باید پیاده می شدیم. گردشگران زیادی در صف بودند برای همین حدود 1 ساعت و نیم از زمانمان را در آنجا صرف کردیم.

در صف که بودیم با دختری پرتغالی که 19 سالش بود آشنا شدیم که فقط یه کوله پشتی همراهش داشت و می خواست که تنهایی سنگاپور رو بگرده. یه لحظه به این فکر کردم که دخترای 19 ساله ما حتی نمی تونن تنهایی برن کلاس زبان ! پس از اینکه گذرنامه هامون رو چک کردن با احترام زیادی به سمت اتاقی راهنمایی شدیم که درباره تاریخ رفت و برگشت و هدف از سفر به سنگاپور ازمون سوال می پرسیدن. در آخر بهمون گفتن به سنگاپور خوش آمدید و راهیمان کردند. بعد از اینکه از اتاق اومدیم بیرون دیدیم اتوبوسمان رفته و منتظرمان نمانده. بنابراین از همون شرکت یه اتوبوس دیگه گرفتیم و به راننده موضوع را توضیح دادیم. او هم پذیرفت که ما را به ترمینال برساند.

ساعت نزدیک به 10 شب شده بود که به ترمینال سنگاپور رسیدیم. پیاده که شدیم دیدیم لیدرمان نیست. بنابراین از تلفن یک فروشگاه استفاده کردم و به امین (لیدرمان) زنگ زدم. شخص دیگه ای جواب تلفن رو داد و گفت که اون خطشو دایورت کرده و من هم الان نمی تونم بیام دنبالتون. شما برید یه مقدار پول چینج کنید و بعد با تاکسی تا هتل برید. ما هم به صرافی رفتیم و مقداری از پولمون رو چینج کردیم. هتلمون Fuarama Riverfront نام داشت.

قسمت خوب داستان این بود که زبان اصلی مردمان سنگاپور انگلیسی هست . البته لهجشون یه کم سخته که بفهمین چی میگن اما اگه حتی مقدار کمی هم زبان بلد باشید می تونید خیلی راحت باهاشون ارتباط برقرار کنید. برای پول چینج کردن هم اصلا نگران نباشید چون خیلی راحت می تونید انجامش بدید.

بعد از رسیدن به هتل از شدت خستگی به خواب رفتیم.

در این قسمت می خوام یه کم در مورد سنگاپور براتون توضیح بدم.

سنگاپور کشوری در جنوب شرق آسیا بوده که آب وهوایی استوایی دارد. مساحت کشور سنگاپور مقداری بیشتر از نصف وسعت جزیره قشم ایران می باشد و تنها دارای یک استان تحت نام سنگاپور است. همانطور که قبلا اشاره کردم زبان رسمی سنگاپور انگلیسی می باشد. بیش از 70% از ساکنان سنگاپور از نژاد چینی می باشند. از دیگر نژادهای سنگاپور می توان به مالایی ها و هندی ها اشاره داشت. پس از آنکه سنگاپور به استقلال رسید و از سلطه انگلیسیان خارج شد , این منطقه قسمتی از مالزی گشت. ولی به موجب اختلافات ایدئولوژیکی 2 سال بعد این دو کشور از هم جدا گشته و در 1965 به سرزمینی کاملا مستقل تبدیل شد. از استقلال سنگاپور به بعد این کشور پیشرفت های بسیار زیادی داشته و به یکی از امن ترین کشورهای جهان برای سرمایه گذاری تبدیل شده است. البته سنگاپور از گران ترین کشورهای دنیا نیز محسوب می شود.

روز اول :

پس از سرو صبحانه در لابی هتل منتظر لیدرمان بودیم تا به گشت شهری رایگان برویم. گشت شهری را با بازدید از باغ گیاه شناسی سنگاپور آغاز کردیم. باغی بسیار بزرگ بود که واقعا انگار در بهشت بودیم. زیبایی که می دیدیم قابل توصیف نیست انگار خداوند در این نقطه دست به قلم شده بود. زیبایی طبیعت استوایی بی نظیر بود. ورودی باغ رایگان بود ولی برای بازدید از باغ ارکیده باید هزینه بسیار کمی را پرداخت کرده و از گل های فوق العاده زیبای ارکیده دیدن می نمودیم.

آنقدر این باغ زیبا و بزرگ بود که 2 یا 3 ساعت زمان واقعا برایش کم بود. برای همین ما تصمیم گرفتیم مجددا به دیدن این باغ بیاییم. ولی اصلا وقت نشد ! پس از باغ گیاه شناسی به دیدن نمایشگاه جواهر و پس از آن به بازدید از یک معبد کوچک چینی رفتیم. اما هیچ کدام به اندازه باغ گیاه شناسی جذاب نبود.

پس از انجام گشت شهری به مرکز خرید China Square Center رفتیم. فروشگاه های این مرکز خرید در روزهای 1 شنبه تعطیل می باشند و در فضای آن بازار چینی ها به راه می شود. ما قصد خرید کردن نداشتیم اما آنقدر دستفروش ها زیاد بودند که می خواستیم از آنها دیدن کنیم. ناهار را در فست فود سرو کردیم. از Map Mobile استفاده کردم و بعد از پیدا کرد معبد بودایی Tooth Relic Temple به سمت اون حرکت کردیم. این معبد تو محله چینی ها واقع شده بود. معبدی فوق العاده دیدنی و جذاب بود. اگر به سنگاپور سفر کردید حتما از این معبد دیدن نمایید. روزانه راس ساعتهای خاصی مراسم مذهبی در این معبد اجرا می کنند. موقعی که ما به این معبد رفتیم یکی از مراسم هایشان را اجرا می کردند که بسیار لذت بردیم.

محله معروف چینی ها یا همان چاینا تاون مملوء از مراکز خرید و غذاخوری هاست. اگر از جنس های چینی خوشتان بیاید می توانید خریدهای خوب و ارزانی را در این منطقه انجام دهید.

پس از بازگشت به هتلمان کمی استراحت کردیم و سپس به اسکای پارک رفتیم. Skypark همان هتلی می باشد که مانند 3 برج مرتفع بوده و در بالای آنها یک کشتی قرار گرفته است. هزینه تاکسی در سنگاپور زیاد است هرچند آنها تاکسی متر دارند اما برای ما به صرفه نبود. برای همین ما تمام رفت و آمدهایمان را با اتوبوس یا ام آر تی انجام می دادیم.

ام آر تی همان سیستم مترو می باشد که در برخی از بخشهای سنگاپور روی زمین حرکت می کند. در قسمت هایی هم که متر نباشد به اتوبوس دسترسی دارید. هر کدام از اتوبوس های سنگاپور دارای یک شماره هستند. بنابراین به هرجا که بخواهید بروید باید بدانید که از کدام اتوبوس باید استفاده کنید.

هرچند با استفاده از Map Mobile خیلی راحت می تونید بفهمید که باید از چه اتوبوسی استفاده کنید. سیستم دیگه ای هم به نام ال آر تی در سنگاپور هست که شبیه اتوبوسه اما برای گردشگرها زیاد مناسب نیست چون مسیرش به اماکن دیدنی نمی خورد. می تونید پول اتوبوس رو نقدی بدین و یا بلیت مترو رو از دستگاه های موجود در ایستگاه ها تهیه کنید. قیمت ها با توجه به مسیرتان متغیر است. از گزینه های مناسب برای گردشگران می تونم به خرید کارت Tourist Pass اشاره کنم که می تونید در ام آر تی و ال آر تی ازش استفاده کنید. این کارت رو در ایستگاه های متروهای سنگاپور می تونید تهیه کنید. هر نفر باید کارت مخصوص خودش رو بخره. این کارت ها به صورت 1 روزه یا 2 روزه و یا 3 روزه می باشند که به محض استفاده از این کارت 3 روز بعد ساعت دوازده شب باطل خواهد شد.

برای کارت های 1 روزه و 2 روزه هم به همین صورت است. بهترین راه اینه که از کارتهاتون اولین بار در صبح استفاده کنید تا بتونید ازش استفاده زیادی نمایید. ما یک کارت 3 روزه خریداری کردیم و پس از 3 روز هم برای 2 روز بعدش تمدید نمودیم.

Skypark بالای هتل مارینا واقع شده بود. 3 گروه آسانسور در این قسمت وجود داشت. گروه 1 برای مسافران خود هتل بود که برای استفاده از اون باید کارت هتل همراهشون می بود. گروه 2 آسانسورها مقصدشون رستوران ها و کلاب هایی است که روی پشت بام هتل قرار گرفته بودند. با رفتن به این بخش می تونید غذا یا نوشیدنی سرو کنید و از رویت منظره پیرامونتان لذت ببرید. گروه 3 آسانسورها , که ما از این گروه استفاده کردیم به سمت SKYPARK می رفت و برای ورود باید بلیت تهیه می کردیم. در این آسانسور نمی شد به طبقه های میانی بریم و یه راست به پشت بام می رفت! با بالا رفتن از این آسانسور به بخشی رسیدیم که می شد از ارتفاع خیلی زیادی تمام سنگاپور را ببینید. چنانچه هوا صاف باشه حتی ساحل مالزی هم قابل رویته. در هنگام شب نیز می توانید نورپردازی های بسیار زیبای سنگاپور را ببینید.

من همیشه در مورد skypark فکر می کردم که یه پارک باشه به همراه طبیعت و درخت ! درحالیکه هیچ درختی در این بخش وجود نداشت اما واقعا ارزش دیدن را داشت. در آن سمت خیابان مجموعه Gardens by the bay قرار گرفته بود که فوق العاده زیبا و طبیعی بود. برای رفتن به این باغ زیبا لازم نیست هزینه ای بپردازید. اما در داخل مجموعه تعدادی موزه و بخش هایی قرار گرفته که باید برای رفتن به آنها بلیت تهیه نمایید. ما هنگام شب بود که به این باغ رفتیم به همین خاطر فقط باغ اصلی باز بود.

روز دوم :

صبح که از خواب بیدار شدیم بارون شدیدی می بارید. برنامه روز دوممون سنتوزا بود. سنتوزا جزیره ای کوچک در کنار سنگاپور با وسعت پنج کیلومتر می باشد. در سنتوزا هر تفریح و سرگرمی را که بخواهید می توانید پیدا کنید. در سنتوزا پارک آبی , شهربازی, موزه , آکواریوم و ... وجود دارد. هر ساله بیش از 20 میلیون نفر از گردشگران به جزیره سنتوزا سفر می کنند. کلمه سنتوزا در زبان مالایی به معنای آرامش و صلح می باشد. این معنا واقعا برای این جزیره مناسب است !

پس از سرو صبحانه برای رفتن به ایستگاه Harbor fronسوار ام آر تی شدیم. پس از پیاده شدن از مترو وارد مرکز خریدی بسیار بزرگ به نام ویوو سیتی شدیم. از این بخش برای رفتن به سنتوزا می توانستیم از 4 راه استفاده کنیم. راه اولمان استفاده از تله کابین , راه دوم استفاده از اتوبوس , راه سوم پیاده و راه چهارم منوریل بود. ما از روش چهارم استفاده کردیم. منوریل در سنتوزا 3 تا ایستگاه داشت. هنگامیکه شخصی وارد سنتوزا شود , می تواند از منوریل هر چندبار که بخواهد به منظور جابه جایی به صورت رایگان استفاده نماید و مجددا به ویوو سیتی باز گردد.

بلیت تفریحات داخل سنتوزا نیز خیلی متفاوت هستند. به نظر من گران ترین بلیت متعلق به شهربازی Universal Studio بود که از مهیج ترین شهربازی های جهان به شمار می آید. برای استفاده از بعضی تفریحات نیز می توانید پکیج های ترکیبی خریداری کنید که به نظر من به صرفه است. ما پکیج ترکیبی مادام توسو و آکواریوم را خریداری کردیم.

موزه مادام توسو موزه ای زنجیره ای می باشد که شعبه اصلی آن در لندن توسط ماری توسو , که یک مجسمه ساز فرانسوی بود در سال 1836 تاسیس گردید. پس از اون شعبه های دیگری از این موزه را در شهرهای مهم جهان نیز ایجاد نمودند. مجسمه های این موزه از موم ساخته شده بود و از افراد مشهور در زمینه های موسیقی , سیاسی و... می باشد. این مجسمه ها خیلی طبیعی بودند و می تونستیم که باهاشون عکس بگیریم. من در گذشته از موزه مادام توسو شانگهای دیدن کرده و بسیار لذت برده بودم. موزه مادام توسو سنتوزا هم بسیار جذاب بود و کلی عکسای خوب گرفتیم.

بعد از موزه مادام توسو به سمت آکواریوم رفتیم . خیلی بزرگ و جذاب بود . البته با ازدیاد جمعیت بسیاری نیز روبه رو شدیم.

در ساعات معین برنامه غذا دادن به ماهی ها را داشتند. اگر در هنگام ورود به سنتوزا نقشه را بگیرید در آن همه اطلاعات و ساعات مشخص شده وجود دارد. ما به برنامه غذا دادن به کوسه ها رسیدیم. 2 تا غواص به همراه یک زره فلزی که توری شکل بود می رفتن لابه لای کوسه ها و بهشون ماهی می دادن. در اونجا به قدرت خدا هم پی بردم. انقدر ماهی ها رنگی و با شکل های مختلف بودن که چشممون رو نمی تونستیم ازشون برداریم. چندتا هم عروس دریایی در حال شنا کردن بودند.

پس از آکواریوم باقی مانده وقتمون رو کنار ساحل قدم زدیم , توی شکلات فروش ها گشتیم و رقص نور رو تماشا کردیم.

امروزمون هم تمام شد. دوباره تصمیم گرفتیم که یک بار دیگه به سنتوزا برگردیم و از بقیه تفریحاتش استفاده کنیم که باز هم وقت نشد !

روز سوم :

پس از سرو صبحانه به طرف باغ وحش حرکت کردیم. باغ وحش سنگاپور دارای 4 بخش است که عبارتند از : باغ وحش , ریور سافاری , نایت سافاری و باغ پرنده ها . هر کدام از بخش دارای بلیت مخصوص خودشان هستند اما اگر پکیجشان را خریداری کنید به صرفه تر است. ما پکیج هر 4 قسمت را خریداری نمودیم. بعد از خرید بلیت تا 1 هفته بعد هم می توانید از آن استفاده کنید. ما تصمیم گرفتیم از باغ وحش , نایت سافاری و ریور سافاری در یک روز استفاده کرده و باغ پرندگان را در روزی دیگر بازدید نماییم. اون روز خیلی خسته شدیم اما واقعا بهمون خوش گذشت.

بازدیدمان را از باغ وحش شروع نمودیم. حیوانات عجیبی در این باغ وحش بود. طبیعتش بسیار دیدنی است. باید مسیری طولانی را پیاده روی می کردیم اما می توانستیم با استفاده از قطارهای کوچک و پرداخت هزینه اندکی نیز جابه جا شویم. بازدید از باغ وحش نزدیک به 4 ساعت زمان نیاز داشت.

ناهارمان را در رستورانی در این مجموعه سرو کردیم. پس از آن به سمت ریور سافاری رفتیم. به نسبت کوچک بود. از دیدنی های جذاب این بخش گاو آبی و پاندا بود. هم چنین به مدت 15 دقیقه نیز بر روی دریاچه قایق سواری کردیم. برای این قسمت باید حدود 1 ساعت و نیم زمان بگذارید. نزدیک عصر بود که به نایت سافاری رفتیم. پیش از ورودمان به این بخش از نمایش آتش خوری دیدن کردیم ! پس از آن نیز نمایش حیوانات را تماشا کرده و سوار قطار شدیم. بخش جذاب نایت سافاری از اینجا شروع شده بود. قطارمان از میان محل زندگی حیوانات عبور می کرد و توقف های کوتاهی هم داشت تا بتوانیم از حیوانات بازدید کنیم.

من همیشه فکر می کردم که حیوانات شب ها می خوابند اما کاملا برعکس بود. اونها به خاطر اینکه هوا خنک شده بود خیلی سرحال بودند. قطار نزدیک به سه ربع ما را چرخاند و بعد از اون در مسیر مشخص پیاده روی قدم زدیم و از جیوانات بیشتری دیدن کردیم. واقعا چیزهایی که اون روز دیدیم انقدر جالب بود که نمی تونم براتون توصیف کنم. فقط باید از نزدیک اونارو ببینید و تجربه شون کنید. روز خیلی خاطره انگیزی بود.

روز چهارم:

از زمانی که به سنگاپور سفر کرده بودیم اصلا خرید نرفته بودیم. زیاد اهل خرید کردن نیستم اما خب بحث سوغاتی جداست. درباره مرکز خرید مصطفی سنتر یه سری تعریف شنیده بودم. رفتیم اونجا اما چیز خاصی نداشت.

این مرکز خرید شبیه دی تو دی دبی بود. هرچیزی که فکر کنید درش داشت و قیمتاش هم خیلی مناسب بود. اما کیفیت نداشتن. پوشاک و وسایلش چینی بودند.

هنگام ظهر به هتل برگشتیم. بعد از سرو ناهار و استراحتی کوتاه به باغ پرندگان رفتیم. واقعا بهشت روی زمین بود. نمی تونستم این همه زیبایی رو باور کنم. تا لحظه ای که اجازه داشتیم در این باغ موندیم و لذت بردیم.

پس از این که باغ پرندگاه تعطیل شد به ویوو سیتی رفتیم تا کمی خرید کنیم. با اینکه اجناسش حراج خورده بود اما چیزی درخور بودجه مان پیدا نکردیم.

روز پنجم :

از محله های سنتی سنگاپور باید به محله چینی ها و محله هندی ها اشاره کرد. هتلی که ما در اون اقامت داشتیم در نزدیکی محله چینی ها بود به همین خاطر زیاد از آن دیدن کرده بودیم. در روز پنجم سفرمان تصمیم گرفتیم به دیدن محله هندی ها برویم. بعد از پیاده شدن از مترو دیدن خیابونای کثیف و ساختمان های قدیمی یه کم زد تو ذوقمون. اما بعد از گشتن در آن انگار که واقعا هند بود ! مغازه های رنگارنگ , غذاخوری های هندی , معابد جذاب , بوی عود و... همه و همه حس خوب هندوستان را به ارمغان می آورد.

ناهارمان را در رستورانی مجلل سرو کردیم.

یه نکته در مورد رستوران های سنگاپور وجود داشت و آن این بود که به قیمت منو غذاها 17 تا 19 درصد اضافه می کنند اما دیگر لازم نیست که انعام بدهید. حتی اگر پولی اضافه بر صورت حسابتان پرداخت کنید آن را بر می گردانند.

بعد از ظهر بود که به خیابان Orchard رفتیم. با رسیدنمان دیگر شب شده بود و نورپردازی های مجتمع تجاری ها و فروشگاه ها دیدنی بود. خیابان Orchard از مهم ترین خیابان های خرید در جهان به شمار می آید و شبها دارای منظره فوق العاده ای است. هرچند ساعت 10 شب همه جا تعطیل می شود. حراج بزرگ سنگاپور در این خیابان هم بود و بالاخره موفق شدیم خرید کنیم. ساعت 10 شب که تعطیل شد به طرف Clarke Quay یا همان محله شبانه سنگاپور به راه افتادیم. این محله پر بود از رستوران ها , بارها , کلاب ها و ..... در این محله پیتزا خوردیم و بعد از اون یه کم قدیم زدیم و با مترو به هتلمان برگشتیم.

روز ششم :

در صبح آخرین روز سفرمان در سنگاپور تصمیم گرفتیم از مجسمه مشهور مرلیون در پارک مرلیون دیدن کنیم. مجسمه ای بسیار بزرگ بود. سر این مجسمه به شکل شیر و بدنش شبیه ماهی بود. مرلیون نماد سنگاپور می باشد که یک نمونه کوچکتر از آن نیز در سنتوزا قابل بازدید است.

ولی اون مجسمه اصلی که از دهانش آب به بیرو می ریزه و همه باهاش عکس می گیرن همینیه که در روز آخر سفرمان ازش بازدید کردیم. از این منطقه می تونید دورنماهای دیدنی سنگاپور رو ببینید.

مابقی زمانمون رو در خیابان ها قدم زدیم و یه کم تو کافه های محلی نشستیم و با زندگی روزمره مردمان سنگاپور آشنا شدیم.

روز هفتم :

صبح زود از خواب بیدار شدیم و با استفاده از اتوبوس به کوالالامپور رفتیم و با ایرلاین ماهان به تهران بازگشتیم. نکته جالب درباره مسیر برگشتمان تفاوت دفاتر اداری مرز زمینی مالزی و سنگاپور بود. بخشی که گذرنامه ها را در سنگاپور چک می کردند بسیار مدرن و شیک اما در مالزی خیلی قدیمی بود.

با وجود آنکه سنگاپور کشوری کوچک است اما حداقل 1 هفته زمان نیاز دارید تا آن را بگردید. تو هواپیما که بودیم با افرادی که تور مالزی سنگاپور رو رفته بودن صحبت کردیم و گفتن که در سنگاپور خیلی وقت کم اوردن. ما هم که 6 روز تو سنگاپور بودیم نتونستیم کاملا بگردیم. مثلا از چرخ و فلک سنگاپور , پارک جنگلی و خیلی جاهای دیگه نتونستیم دیدن کنیم. درباره هزینه توی سنگاپور باید بگم که کلا سنگاپور کشور گرانی است. با این وجود ارزش این رو داره که یک بار حتما به این کشور سفر کنید.

امیدوارم ما هم بتونیم دوباره به سنگاپور سفر کنیم و از جاذبه های دیگه اش دیدن نماییم.

هتل فوراما ریور فرانت در سنگاپور :

هتل فوراما ریور فرانت هتل بسیار خوبی بود و خدمه هتل بسیار مهربان و خوش برخورد بودند. اتاقهای این هتل مجهز به تلویزیون , وای فای , مینیبار و چای ساز هستند. تها مشکل این هتل این است که غریق نجات ندارد. صبحانه های این هتل نیز کاملا مطابق سلیقه مردمان جنوب شرق آسیایی و متنوع است.